-
Total Geometry
Środek ciężkości
Środek ciężkości (w skrócie z ang. CoG) jest geometryczną właściwością każdego obiektu; jest to punkt, w którym rozkład ciężaru jest równy we wszystkich kierunkach. Pomyśl o książce balansującej na czubku twojego palca: będzie ona zrównoważona tylko wtedy, gdy twój palec znajdzie się idealnie pod środkiem ciężkości książki. Jeśli jest on przesunięty w dowolnym kierunku, książka spadnie z palca. Zamień książkę w rower i dodaj wysokość do równania, a sprawy staną się bardziej złożone; jeśli środek ciężkości roweru jest wysoko, będzie on mniej stabilny i będzie wymagał znacznie więcej wysiłku, aby utrzymać równowagę, niż w przypadku, kiedy jego środek ciężkości jest położony niżej. Na przykład, pomyśl o piramidzie odwróconej do góry nogami i wyważonej na jej czubku: jeśli nie jest idealnie wyważona, przewróci się w momencie, gdy ją puścisz. Odwróć ją jednak w drugą stronę, a stanie się znacznie bardziej stabilna. Gdy dodamy do tego ruch - do przodu podczas jazdy, ale także na boki podczas zmiany kierunku - CoG odgrywa znaczącą rolę w tym, jak stabilny jest rower i jak łatwo jest nim manewrować i zmieniać kierunek. Oczywiście masa również musi być wyśrodkowana – ale lepiej niezbyt daleko do przodu lub do tyłu - aby zapewnić zrównoważone prowadzenie. Właśnie dlatego projektujemy wszystkie nasze rowery z niskim i wyśrodkowanym CoG, aby zapewnić lepszą kontrolę kierowcy, prowadzenie i zwrotność, szczególnie przy wyższych prędkościach i w trudnym terenie. A wszystko po to, aby zwiększyć Twoją pewność siebie i zainspirować do osiągnięcia kolejnego poziomu osobistych umiejętności. Większa radość z jazdy. Szerszy i dłuższy uśmiech na twarzy podczas kolejnej jazdy.
Zasięg (Reach)
Reach to pozioma odległość mierzona między środkiem suportu a środkiem górnej części rury czołowej. Obecnie decyduje on o tym, jak dobrze rower będzie do Ciebie pasował, bardziej niż tradycyjna długość rury podsiodłowej (patrz poniżej): zbyt krótki sprawi, że rower będzie ciasny podczas jazdy; zbyt długi sprawi natomiast, że poczujesz się zbyt rozciągnięty. Jest to ważne, ponieważ prawidłowy reach nie tylko zapewni prawidłowe dopasowanie ramy, ale także umożliwi pewną kontrolę nad rowerem we wszystkich sytuacjach podczas jazdy - na siedząco, na stojąco, pod górę, z góry, wzdłuż i nie tylko.
Długość rury podsiodłowej (ST)
Jest to pomiar rury ramy podtrzymującej siodełko, mierzony od środka osi korby do górnej części rury podsiodłowej. Jest to ważne, ponieważ jest to wskazówka - ale nie główny czynnik (patrz Zasięg, powyżej) - jak dobrze rower będzie pasował do Ciebie. Zbyt duża lub zbyt mała rama może sprawić, że jazda będzie trójwymiarowo niewyważona i wpłynie na kontrolę nad rowerem.
Rozstaw osi (WB)
Odległość między przednimi i tylnymi kołami wpływa na stabilność i zwrotność roweru. Dłuższy rozstaw osi sprawia, że rower jest bardziej stabilny przy dużych prędkościach, podczas gdy krótszy rozstaw osi sprawia, że jest bardziej zwrotny przy szybkich zakrętach. Najważniejsze jest to, jak odczuwany jest stosunek rowerzysty do rozstawu osi: wyśrodkowany, neutralny, zrównoważony lub reaktywny.
Trail
Trail to pozioma odległość między punktem, w którym przednia opona styka się z podłożem, a punktem, w którym oś kierownicy przecina podłoże. Jest to ważny parametr, ponieważ wpływa na sposób, w jaki rower reaguje na ruchy kierownicą. Im większy rozstaw kół, tym bardziej stabilne i przewidywalne prowadzenie roweru przy dużych prędkościach - do tego stopnia, że dłuższy rozstaw kół faktycznie zapewnia efekt samostabilizacji, pomagając utrzymać się w pozycji pionowej i na kursie przy dużej prędkości i na nierównościach. To tak, jakby mieć niewidzialnego drugiego pilota, który pomaga uspokoić sytuację, gdy naprawdę potrzebujesz pomocy, bez zamieszania i fanfar. Na wartość trail wpływa wiele złożonych czynników dynamicznych, w tym przesunięcie widelca, kąt rury czołowej - w tym kompresja i odbicie zawieszenia - rozmiar koła i opony, a także dynamiczna transformacja powierzchni styku samej opony.
Przesunięcie widelca
Odnosi się do przesunięcia środka koła do przodu względem osi kierownicy. Jest to prostopadła odległość między linią środkową osi kierownicy a równoległą linią poprowadzoną przez środek osi przedniego koła. Większe przesunięcie widelca zmniejsza ślad, co przyczynia się do mniejszej stabilności i gorszego prowadzenia w linii prostej. I odwrotnie, zmniejszenie przesunięcia widelca zwiększa przyczepność, dzięki czemu układ kierowniczy roweru jest bardziej stabilny i lepiej odporny na wytrącenie z równowagi przez destabilizujące ruchy kierownicy w trudnym terenie.
Kąt główki ramy (HA)
Kąt ten wpływa na sposób kierowania i reakcji roweru. Podobnie jak w przypadku zwiększonego offsetu widelca, bardziej stromy kąt rury czołowej zmniejsza ślad, co sprawia, że rower reaguje bardziej nerwowo na ruchy kierownicy, ale jest przydatny przy ostrych zakrętach i szybkim prowadzeniu. Bardziej płytki (luźny) kąt główki ramy, podobnie jak zmniejszenie offsetu widelca, zwiększa trail, co zapewnia większą stabilność jazdy i większą kontrolę podczas skręcania. Interakcja między tymi trzema wartościami (kąt główki ramy, przesunięcie widelca i wynikająca z tego wartość trail) jest kluczem do stworzenia świetnie prowadzącego się roweru, który oprócz tego, że jest neutralnym, stabilnym rowerem sterowym, jest również dynamicznym rowerem sterowym.
Rozmiar koła
Rozmiar koła ma bezpośredni wpływ na pomiar trailu. Rowery z kołami o większej średnicy i oponami mają zwykle większe wartości śladu. Rozmiar koła wpływa również na wysokość suportu nad podłożem i jego położenie względem osi koła. Rowery z większymi kołami powinny mieć środek suportu obniżony poniżej środka koła, co powoduje, że rowerzysta jest niższy i bardziej wyśrodkowany między kołami, podczas gdy mniejsze koła powodują, że środek suportu znajduje się bliżej środka koła. Większe koła, takie jak koła 29 cali lub 700 cali, zapewniają lepszą zdolność przewracania się i bardziej wydajną, płynniejszą jazdę w trudnym terenie. Mieszane (MX lub "mullet") konfiguracje kół - które mają większe koło z przodu w porównaniu do tylnego, takie jak 29-calowe przednie koło i 27,5-calowe tylne koło (stosowane w naszych super e-enduro i rowerach E-180) - pomagają zwiększyć dynamikę prowadzenia tych rowerów o dłuższym skoku podczas jazdy po stromych, nierównych i bardziej technicznych szlakach zjazdowych.
Wysokość suportu (BB)
Wysokość suportu od podłoża wpływa na stabilność roweru, ponieważ określa stosunek rowerzysty zarówno do roweru, jak i jego wysokości jazdy. Wyższy suport zapewnia większy prześwit zarówno dla ramy, jak i pedałów podczas pedałowania nad przeszkodami i jazdy w terenie, ale może zwiększyć środek ciężkości (CoG) roweru, a także rowerzysty, podczas gdy niższy suport zmniejsza CoG i poprawia stabilność i pokonywanie zakrętów.
Długość tylnego trójkąta
Zasadniczo krótszy chainstay (odległość od osi suportu do osi tylnego koła) sprawia, że rower jest bardziej responsywny i zwinny, podczas gdy dłuższy CS zapewnia stabilność i płynniejszą jazdę. Jednakże, gdy CS i front-centre są razem skalibrowane, równoważą one pozycję rowerzysty w układzie wzdłużnym roweru. Osiągnięcie zrównoważonej, wyśrodkowanej i niskiej pozycji rowerzysty między kołami ma kluczowe znaczenie dla wszystkich rozmiarów ram i wpływa na to, jak rower przyspiesza, zatrzymuje się i prowadzi we wszystkich trzech wymiarach.
Kąt rury podsiodłowej (ST)
Kąt rury podsiodłowej określa pozycję siedzącą na rowerze względem pedałów i przedniej długości roweru. Bardziej stromy kąt obraca użytkownika do przodu wokół suportu i poprawia pozycję siedzącą podczas podjazdu - jest to szczególnie istotne podczas podjazdu w stromym terenie i najbardziej zauważalne w rowerach elektrycznych. Luźniejszy kąt rury podsiodłowej pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie większych grup mięśni w górnej części nóg podczas pedałowania na tradycyjnych rowerach mechanicznych (nieelektrycznych). Kąt rury podsiodłowej, podobnie jak kąt główki ramy, można zmieniać pod wpływem kompresji zawieszenia i należy go dokładnie rozważyć jako stale zmieniający się parametr.
Szerokość kierownicy i długość mostka kierownicy
Szersze kierownice w połączeniu z krótszymi mostkami kierownicy generalnie zapewniają lepszą dźwignię kierownicy, zwiększając stabilność, kontrolę i pewność siebie podczas poruszania się po nieprzewidywalnym terenie, takim jak bardzo nierówne lub szybkie szlaki zjazdowe, gdzie rowerzyści potrzebują większej dźwigni, aby kontrolować wysokie nakłady energii na układ kierowniczy z powodu odchyleń lub przeszkód na szlaku. Wymiary te są nieuchronnie powiązane z innymi parametrami geometrii, w szczególności z zasięgiem, kątem główki ramy, skokiem zawieszenia i przesunięciem widelca, które odnoszą się do dynamicznej geometrii roweru.